Passasjerbåter ser vi stadig ser mer av ved Rørvik Marina. Løftekapasitet opp mot 400 tonn og skipshall på 50 meter gjør at vi kan hjelpe slike kunder så vel som fiskeri, havbruk og fritidsflåten. Vi har nylig hatt både hurtigbåt og bilferje på land, forteller en travel driftsleder Sten Gellein.

Passasjerbåter skiller seg ikke mye fra andre fartøy vi håndterer, beskriver driftlederen. De har ikke minst de samme kravene til effektive verkstedopphold som våre øvrige kunder. Rutegående fartøy må tas ut av trafikk på sine samband for en periode, og reservefartøy må leies inn. Verken laks, torskekvoter eller båtpassasjerer kan vente lenger enn nødvendig.

Nylig tok vi på land den hurtiggående katamaranen «Fjord Viking» som vi kjenner fra sambandet Leka – Rørvik – Namsos. Denne typen båter er veldig fine å løfte med båtheisen, forteller Sten. Fra båten ankommer Marøystranda og til vi har satt den på land går det ikke mange minutter. Dette gjør metoden veldig godt egnet til akutte inspeksjonsløft, ikke bare planlagte oppsett hvor fartøyet stilles opp på land eller inne i verkstedhallen.

Nettopp i verkstedhallen gjorde vi oss akkurat ferdig med maling av bildekket på ferja «Vikna» som går i sambandet Eidshaug – Gjerdinga. Dette er en typisk jobb som planlegges i god tid i dialog med rederiet, sier driftslederen. Rederiet må sette inn reservefartøy, og vi må sikre at vi har nok arbeidsfolk og utstyr tilgjengelig til å få unna jobben til avtalt tid. Heldigvis har vi mange medarbeidere ved Rørvik Marina som virkelig står på og yter det lille ekstra når det trengs, skryter Sten.