Hydraulikk er etterspurt også på mindre fartøy. Derfor har Rørvik Marina, i samarbeid med Kolberg Caspary Lautom AS (KCL) spesialutviklet en løsning for montering av hydraulikkpumpe på Volvo Penta D4 og D6. Løsningen kan også tilpasses andre motorer, forteller daglig leder Kjell Ivar Sørøy som har gått i bresjen for utviklinga. Produktet selges eksklusivt i Norge av Rørvik Marina AS.

Volvo Penta D6 med hydraulikk - Rørvik Marina

Volvo Penta D6 med hydraulikk – Rørvik Marina

I større fartøy kan hydraulikken kobles på giret. Den muligheten har vi ikke i fartøy med litt mindre motorer. Her så vi et behov for å bygge en løsning for både båtbygger og sluttkunder som ønsker hydraulikk til å drive baugthrustere og dekksutstyr. Sammen med KCL som er vår samarbeidspartner på hydraulikkomponenter har våre teknikere og mekanikere bygd opp en installasjon som vi enkelt kan montere sammen med motoren, beskriver Sørøy. Kapasiteten vil være opp til 50 kubikk. Et annet viktig moment ved denne løsningen er at den leveres med elektrisk inn- og utkobling av hydraulikkpumpa. Dermed slås systemet helt av, og man unngår unødvendig slitasje og energibruk.

Den første leveransen med den nye løsninga ble levert denne uka. Utgangspunktet var da en Volvo Penta D6 380 Twin-installasjon hvor hydraulikken ble klargjort og montert ved Rørvik Marina før transport til båtbygger. En enkel og grei løsning for våre kunder hvor vi sørger for å levere produkter som vi kan garantere fungerer godt sammen, avslutter Kjell Ivar.

Tilbud på Volvo Penta-motorer med denne hydraulikkløsninga fås ved å kontakte motorselger Martin Wahl på martin@rorvikmarina.no. Les gjerne mer på vår side om motor- og fremdriftsløsninger.