Rørvik Marina har lenge fulgt med på miljødebatten. Vi ønsker å være en fremtredende aktør i utviklinga av båter med elektrisk/hybrid fremdriftsløsning. Vi har derfor etablert et tett samarbeid med Imatech Marin og KGK Norge. Sammen med disse samlet vi denne uka kunder og samarbeidspartnere til en skikkelig gjennomgang av mulighetsrommet.

Imatech Marin er vår leverandør av Volvo Penta fremdriftssystemer og generatorsett. KGK Norge leverer gir, el.motorer, batteripakker og det som ellers trengs for å sette en komplett hybrid driftsløsning. Møter med båtbyggere og brukere denne uka viser stor interesse for å kunne utnytte dieselmotorene mest mulig effektivt når man går i åpen sjø. Mens man arbeider ute på oppdrettsanlegget eller på fiskefeltet ønsker man derimot stille og behagelig batteridrift. Her kan vi levere gode løsninger sammen med Imatech og KGK, forteller vår salgsleder Martin Wahl.

Andreas Moer og Bjørnar Bakke fra Imatech presenterte blant annet Volvo Pentas nyheter D4 og D6, samt D8 som fra høsten kommer som erstatter for D7 og D9. Henning Fjeldberg og Henrik Krohn fra KGK Norge ga oss en grundig gjennomgang av ZF-gir, Quick Anti-roll gyro-stabilisatorer og ikke minst hybrid/elektrisk teknologi fra Transfluid. Med klutsj kan hovedmotor kobles inn og ut på drivlinja. Elektrisk drift eller lading av batterier håndteres med enkel betjening. Selvfølgelig rigges fartøyene for mest mulig effektiv lading når man ligger med landstrøm. Slik kan hver dag begynne med toppladede batterier.

Sammen med leverandørene, båtbyggerne og båtkundene ser vi frem til å sette oss ned i arbeidsgrupper for å finne de beste løsningene på de prosjektene som skal realiseres, avslutter daglig leder Kjell Ivar Sørøy.